Ibu Atau Isteri, Yang Mana Satu Jadi Keutamaan Suami Dalam Bab Nafkah?
Soalan: 1. Apakah hukum suami yg selalu mengabaikan nafkah
anak isteri kerana mengutamakan keluarganya di kampung? – Suami bukanlah anak
lelaki sulung atau anak lelaki tunggal.
2. Bolehkah keluarga di kampung terutama ibu dan ayah
meminta duit (terlalu kerap) dari anak lelakinya padahal anak lelakinya juga
perlu bertanggungjawab pada anak isteri? – Ayahnya masih bekerja tetap selalu
mengalami masalah kewangan.
Syukran jazilan atas jawapan yang diberikan.
Jawapan 1: Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah
mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa). Urutan
nafkah adalah seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.
Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang
menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika
ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga
kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di
hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari
Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46).
Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara
kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut
tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab
az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma
al-Qarabah).
Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib
diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi
nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap
berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan
kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas
kegagalan suaminya memberi nafkah.
Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak
wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;
a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak
mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber
pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia
meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan
silaturrahim.
b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada
dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos
saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak
keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.
Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan
nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di
kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa
memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan
isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak,
hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak.
Si anak juga diwajibkan memberi nafkah kepada ibu bapa. Si
anak perlu membelanjakan hartanya di saat ibu bapa memerlukannya.
Jawapan 2:
Syarat Wajib Nafkah Anak Kepada Ibu Bapa
1] Si anak adalah di kalangan orang senang dan melebihi
keperluan hariannya bagi perbelanjaan terhadap diri sendiri dan isterinya
sehari semalam. Sekiranya tidak mencukupi perbelanjaan keperluan dia dan isteri
sehari semalam, maka ia tidak ditaklifkan lagi untuk memberikan nafkah kepada
ibu bapa. Hal ini kerana orang yang fakir tidak diwajibkan memberikan nafkah
kepada orang yang fakir sepertinya. Fakir di sini bermaksud memerlukan harta
tersebut untuk keperluan diri.
2] Ibu bapa adalah di kalangan orang fakir. Fakir yang
dimaksudkan di sini ialah tidak bekerja yang boleh memenuhi keperluannya
sendiri, sama ada ia mampu bekerja atau tidak. Oleh itu si ibu bapa yang
memiliki anak2 yang dah bekerja, sememannya si ibu bapa tidak perlu lagi
bekerja. Orang yang bertanggungjawab memenuhi keperluan mereka ialah anak2.
3] Perbelanjaan ibu tidak mencukupi. Syarat ini bermaksud,
nafkah ibu diwajibkan ke atas anak dalam dua keadaan:
Si ayah sudah tidak mampu memberikan nafkah kepada ibu.
Si ayah sudah meninggal dunia.
Ini bermakna, si anak tidak wajib memberikan nafkah kepada
ibu juga dalam dua keadaan iaitu:
Si ayah mampu memberikan nafkah kepada ibu
Ibu kahwin lain.
Nafkah suami kepada isteri
Dalam hal nafkah, nafkah inilah yang ditekankan oleh syariat
untuk dilaksanakan oleh suami. Nafkah jenis inilah yang berat yang perlu diberi
perhatian oleh suami. Hal ini kerana ulama telah ijmak untuk mengatakan bahawa
suami wajib memberikan nafkah kepada isteri.
Syarat Wajib Suami Memberi Nafkah Kepada Isteri
1] Isteri tidak menghalang suami untuk berseronok dengannya.
2] Isteri tinggal di rumah pilihan suami dan menetap di
situ. Sekiranya isteri enggan tinggal di rumah pilihan suami, maka tiada
kewajipan ke atas suami memberikan nafkah.
Kadar Nafkah Yang Perlu Diberikan Kepada Isteri
Nafkah kepada isteri adalah dikira, tetapi berbeza bilangan
dan jenis, merujuk kepada kemampuan suami. Perbelanjaan terhadap isteri tidak
dirujuk kepada kedudukannya sama ada kaya atau tidak. Tidak semestinya apabila
isteri anak orang kaya, maka si suami pula perlu cukupkan keperluan isteri
sebagai orang kaya. Konsep seperti adalah tidak benar dalam Islam.
Islam membahagikan kemampuan suami kepada tiga bahagian
iaitu:
orang kaya
orang sederhana
orang fakir
Ketiga-tiga pembahagian ini merujuk kepada uruf masyarakat.
Secara mudahnya, orang kaya perlu membelanjakan isterinya cara orang kaya,
orang sederhana dengan cara sederhana, manakala orang fakir dengan cara fakir.
Jangan apabila kaya, si isteri langsung tidak dibelikan apa2.Hanya memakai baju
yang telah lusuh sahaja dengan alasan jimat. Si fakir pula jangan berbelanja
isteri macam orang kaya, akhirnya akan merana diri kerana hutang sekeliling
pinggang.
Selain itu, suami perlu memerhatikan hal berikut untuk
dibelanjakan kepada isteri iaitu:
Rumah yang bersesuaian dengan isteri.
Peralatan kebersihan dan kecantikan rumah.
Bibik sekiranya sebelum berkahwin si isteri sudah ada bibik.
Wallahu a’lam. Halaqah.net
ohmymedia
Ulasan
Catat Ulasan